آشنایی با سرسیلندر، واشر سرسیلندر و علل سوختن واشر سرسیلندر، ما در این مطلب میخواهیم شما را با دو بخش از سیلندر خودرو یعنی، سرسیلندر و واشرسرسیلندر آشنا کنیم. همچنین در ادامه به بررسی علل سوختن واشر سرسیلندر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا بیشتر با این قطعه مهم خودرو آشنا شوید.
سرسیلندر
سرسیلندر یکی از قطعات خودرو میباشد که محل قرارگیری آن در موتور خودرو است و به همراه پیچ و مهره به موتور متصل شده است. جنس سرسیلندر از چدن میباشد و در برخی از موتور خودروها نیز از چدن استفاده میکنند.
در برخی از موتورهایی که هشت سیلندر هستند، دو سر سیلندر در آنها یافت میشود. سر سیلندرها به گونهای میباشند که تحت تاثیر نیروی اصطکاک قرار نمی گیرند، اما در مقابل در معرض گرما و حرارت قرار میگیرند.
این موضوع به این دلیل میباشد که سرسیلندرها در اتاق احتراق قرار دارند و به راحتی تحت تاثیر حرارت قرار میگیرند. به همین دلیل در برخی از اوقات سرسیلندرها را از آلومینیوم میسازند، زیرا این فلز از چودن بیشتر میتواند در مقابل حرارت ایستادگی کند.
این فلز در برابر چودن ویژگیهای مثبتی دیگری نیز دارد، مانند، ضریب انبساطی حرارتی بالا که یکی دیگر از ویژگیهای فلز آلومینیوم است. در ادامه در رابطه با واشر سرسیلندر گفتگو خواهیم کرد، که مابین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و ضریب انتقال حرارت میباشد.
واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر را برای آب بندی، گازبندی و روغن بندی کردن محفظه احتراق و مجاری آب و روغن بین سرسیلندر و سرسیلندر قرار میدهند، زیرا هر قدر سرسیلندر و بلوک سیلندر صافکاری شوند، باز هم قدرت آب بندی و روغنکاری را ندارند. یکی از ویژگیهای واشر سرسیلندر، داشتن ضریب انتقال حرارت و قابلیت تراکم پذیری است.
جنس واشر سرسیلندر
جنس واشر سرسیلندر باید به این صورت باشد که میزان حرارت دریافتی را در خود نگه ندارد و به بیرون بفرستد، به همین دلیل جنس آن از مس و فولاد و همچنین آزیست میباشد.
علل سوختن واشر سرسیلندر
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام تعویض سیلندرها، واشر سرسیلندر نیز حتما باید تعویض گردد، زیرا یکبار مصرف بوده و امکان استفاده دوباره آن درست نیست. عوامل بسیاری منجر به سوختن واشر سرسیلندر میشوند که میتوان به این موارد اشاره کرد:
- زمانی که موتور بیش از اندازه حرارت تولید میکند.
- خالی بودن رادیاتور از آب، در هنگام روشن بودن موتور
- هنگامی که موتور گرم است، ضربه ای به آن وارد شود.
- خیلی سفت و یا شل بستن پیچهای سر سیلندر