علائم خرابی ترموستات خودرو کدامند؟ (بخش دوم)، در حالت عادی ترموستات خودرو عمر مفید حدود 40 تا 50 هزار کیلومتر دارد. بعد از طی این مسافت پیشنهاد میکنیم ترموستات را تعویض کنید. گاهی اوقات ممکن است این قطعه زودتر از موعد آسیب ببیند. در این شرایط شما باید با علائم خرابی ترموستات خودرو آشنا باشید تا در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید. مهمترین علائم خرابی ترموستات ماشین را در این مطلب مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.
علائم خرابی ترموستات خودرو کدامند؟
5. به گوش رسیدن صدای تق تق از موتور ماشین
اساسا وقتی صدای غیرعادی از موتور درون اتاق خودرو شنیده میشود، نشانه خرابی یکی از قطعات پیشرانه ماشین است. واقعیت این است که راننده عادی بهسختی میتواند از روی صدا تشخیص دهد که کدام قطعه دچار مشکل شده است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم حتما با شنیدن صداهای غیرعادی به تعمیرگاه مراجعه کنید. معمولا یکی از علائم خرابی ترموستات خودور نیز به گوش رسیدن صدای تق تق از موتور ماشین حین رانندگی است.
6. افزایش مصرف سوخت و روغن موتور
علائم خرابی ترموستات ماشین را میتوان در افزایش مصرف سوخت و روغن موتور نیز جستجو کرد. اگر ترموستات نتواند جلوی افزایش دمای بیش از حد موتور را بگیرد، سوخت مصرفی موتور تا حدی افزایش پیدا میکند. معمولا افزایش دمای موتور تا 90 درجه سلسیوس باعث میشود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند؛ چراکه موتور خودورهای سواری معمولا گرمادوست هستند؛ اما بالا رفتن دمای موتور از مرز 90 درجه سلسیوس، باعث افزایش مصرف سوخت میشود.
عدهای تصور میکنند که تحت هر شرایطی استفاده از ترموستات تابستانی در خودرو بهتر است. در حالی که این افراد نسبت به راندمان عملکرد موتور و میزان مصرف سوخت آن بیتوجهی میکنند. انتخاب ترموستات تابستانی صرفا برای مناطق گرمسیری مناسب است.
ضمن اینکه روغن موتور نیز تا دمای خاصی میتواند خاصیت خود را برای روانکاری حفظ کند. وقتی دما بیش از افزایش یابد، ویسکوزیته روغن کاهش پیدا میکند و در نهایت میسوزد. در نتیجه قابلیت روانکاری را از دست میدهد. در این شرایط خیلی زودتر از حد معمول باید نسبت به تعویض روغن اقدام کنید.
7. آسیب دیدن قطعات موتور
اگر نسبت به علائم خرابی ترموستات که تا اینجا برشمردیم، بیتفاوت باشید، خیلی زود شاهد آسیب دیدن قطعات موتور خودرو خواهید بود. معمولا یکی از اولین قطعاتی که در شرایط افزایش بیرویه دمای موتور آسیب میبیند، واشر سرسیلندر است. احتمال تاب برداشتن و سوختن واشر سرسیلندر در این شرایط خیلی زیاد است. البته اگر خوششانس باشید ماجرا همینجا به پایان میرسد. چراکه احتمال آسیب دیدن قطعات حیاتی موتور نیز وجود دارد.