سرویس دوره‌ ای خودرو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سرویس دوره‌ ای خودرو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟، سرویس های دوره ای خودرو یکی از موثرترین راه‌ها در افزایش عمر مفید قطعات و همینطور کاهش هزینه‌های نگهداری به حساب می‌آیند. برخلاف آنچه تصور می‌شود، عدم انجام به موقع سرویس های دوره ای خودرو می‌تواند آسیب‌های فراوانی را برای تمامی بخش‌های خودرو مخصوصا مجموعه فنی به‌همراه داشته باشد.  

سرویس دوره‌ ای خودرو چیست؟

مطمئنا اگر جزو افرادی باشید که سلامت خودرو برایتان بسیار اهمیت دارد، به خوبی با واژه سرویس های دوره ای خودرو آشنا هستید. سرویس های دوره ای خودرو مجموعه اقداماتی است که برای نگهداری از خودرو ملزم به انجام آن خواهید بود تا در دراز مدت بتوانید تا حد چشمگیری از آسیب‌های وارد شده به خودرو جلوگیری کرده و از سلامت ماشین مطمئن باشید.

اصول اولیه مانند تعویض روغن، چک کردن فشار لاستیک‌ها و انجام کارهای پایه‌ای که بخشی از سرویس های دوره‌ ای خودرو هستند، به شما کمک می‌کنند تا قبل از این‌که خودرو آسیب جدی ببیند، بتوانید از ماشین خود به خوبی مراقبت کنید.

در چرخه عمر خودرو، زمان کافی وجود دارد که به‎‌طور دوره‌ای بتوان وضعیت ماشین را مورد بررسی قرار داد. سرویس های دوره‌ ای که به عنوان «تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان» نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی کاربردی است که نیاز به نگهداری از خودرو در فواصل زمانی معین را تعیین می‌کند. صرف نظر از این‎که خودرو تا چه میزان از سلامت لازم برخوردار است، بازدید دوره‌ای می‌تواند کاری بسیار مفید باشد.

فواید و معایب سرویس های دوره‌ ای خودرو

از مزایای انجام سرویس های دوره ای خودرو این است که نیاز به کارهای اضافی برای تصمیم‌گیری در مورد سرویس‌دهی را به کلی از بین می‌برد. به این معنا که شما شاید دقیقاً ندانید چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنید و یا این‌که اصلاً نمی‌دانید چرا باید کلیه قسمت‌های مکانیکی خودرو در زمان‌های خاصی چک شود. اگرچه هزینه‌های اولیه سرویس دوره‌ ای ممکن است به نظر زیاد برسد، اما این نوع خدمات از هزینه‌های بلند‌مدت می‌کاهد. استفاده از سرویس‌ های دوره‌ ای خودرو به معنای این است که شما ماشین خود را از نظر سلامت مکانیکی بیمه کرده‌اید. همچنین خدمات دوره‌ای خودرو بیشتر به داده‌های زمانی و تجزیه و تحلیل متکی است.

نکته منفی در سرویس های دوره‌ ای خودرو، انجام فعالیت‌های غیرضروری است؛ تخمین زده می‌شود که تا 30٪ کارهای پیشگیرانه برای سلامت خودرو بیش از نیاز واقعی انجام می‌شود. برخی از نمایندگی‌ها فواصل زمانی سرویس های دوره ای خودرو را کاهش می‌دهند. برای مثال، تست باتری حداکثر برای دو بار در سال، آن هم برای افرادی که به‎‎‌طور مداوم با خودروی خود کار می‌کنند ضروری است؛ اما نمایندگی طرف قرارداد شما ممکن است به جای دو بار در سال، چهار بار در سال را برای بازدید دوره ای تعیین کند. این مقدار بیش از حد مجاز است، و هدف از این کار تنها می‌تواند دریافت هزینه بیشتر از افراد باشد.