سنسور مپ خودرو چیست؟

سنسور مپ خودرو چیست؟، در این مقاله، قصد داریم درباره سنسور اکسیژن خودرو صحبت کنیم. سنسور مپ خودرو یا سنسور فشار منیفولد هوا (سنسورMAP) یکی از سنسور‌های مورد استفاده در سیستم کنترل الکترونیکی موتورهای احتراق داخلی است. سنسور مپ که در مجرای ورودی هوای خودرو قرار می‌گیرد، وظیفه گزارش لحظه‌ای اطلاعات فشار هوا به واحد کنترل الکترونیکی موتور یا همان (ECU) را بر عهده دارد. اطلاعات و داده‌های گزارش‌شده در جهت محاسبه تراکم هوا و تعیین سرعت جریان توده هوای موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع ECU خودرو با تکیه ‌بر این داده‌ها، مقدار سوخت مورد نیاز برای احتراق کامل و مطلوب را مشخص می‌کند. اگر علاقه‌مند هستید بیشتر درباره سنسور مپ بدانید، این مقاله را دنبال کنید.

سنسور مپ چیست؟

سنسور MAP یا سنسور فشار مطلق منیفولد (سنسور MAP)، یکی از سنسورهای مورد استفاده در سیستم کنترل الکترونیکی موتور است که به ‌صورت مستقیم به ECU خودرو متصل می‌شود. سنسور مپ در قسمت ورودی هوای موتور نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن گزارش مقدار هوای مکش‌شده توسط پیشرانه به کامپیوتر خودرو است. در حقیقت، این قطعه با سنجش چگالی هوای مکش‌شده در منیفولد، میزان فشار بر پیشرانه را مشخص می‌کند و بر اساس آن، میزان سوخت لازم برای هر سیلندر برای احتراق مطلوب وکامل را معین می‌کند.

به ‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی و سلامت موتور، وجود یک سنسور مپ در هر خودرویی ضروری است.

محل نصب سنسور مپ خودرو

محل قرار‌گیری این قطعه الکتریکی در خودرو‌های مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی، سنسور MAP در اغلب خودروها دقیقا بعد از دریچه گاز قرار می‌گیرد و به همین دلیل، کامپیوتر خودرو (ECU) می‌تواند با تخمین میزان هوای واردشده به هر سیلندر، میزان سوخت لازم برای پاشش در هر سیلندر و زمان دقیق جرقه‌زدن شمع (Advance or Retard) را برای هر سیلندر مشخص کند.

خرابی سنسور MAP

سنسور مپ معیوب می‌تواند این پیامد‌ها را داشته باشد:

  • گزارش‌های یک سنسور معیوب، عملا با خطا همراه است. به‌طور مثال، اگر سنسور فشار واقعی منیفولد را کمتر از میزان واقعی گزارش کند، ECU بر ‌پایه این اطلاعات غلط، کمتر از نیاز واقعی به موتور سوخت ‌می‌رساند. از سوی دیگر، به تعویق افتادن جرقه‌زدن شمع‌ها نیز باعث کاهش مصرف سوخت موتور می‌شود که در نتیجه، نسبت هوا به سوخت در داخل موتور افزایش می‌یابد. مجموع این مشکلات بر شتاب خودرو اثر می‌‌گذارد و سبب کوبش یا (Knock) در خودرو می‌شود.
  • برخلاف حالت قبلی، اگر سنسور مپ فشار واقعی منیفولد را بیشتر از میزان واقعی گزارش کند، باز هم مشکلاتی برای خودرو پیش‌ خواهد آمد. در این وضعیت، سوخت بیشتری به موتور تزریق ‌می‌شود و عمل جرقه‌زدن شمع‌ها نیز سریع‌تر صورت می گیرد. تمامی این اتفاقات در کل، منجر به افزایش میزان مصرف سوخت خودرو می‌شود. وجود سوخت مازاد در موتور، سبب آسیب‌های چون ازکارافتادن شمع‌ها، مسدودشدن مش‌های کاتالیزور یا تشکیل لایه کربنی ‌می‌شود.
  • یکی از وظایف سنسور مپ، کنترل وضعیت سوخت خودرو به منظور احتراق بهتر است. در موتورهای احتراقی، در صورت عدم تناسب درست میان میزان هوا و سوخت، عمل احتراق به درستی صورت نمی‌گیرد و میزان آلایندگی موتور نیز بالا می‌رود. بر اثر کمبود هوا و احتراق ناقص، هیدروکربن نمی‌سوزد و گاز کربن مونواکسید (CO) تولید می‌شود که یکی از مشکلات عمده یک سنسور MAP معیوب است.
  • هم‌چنین لازم به ‌ذکر است که احتراق مخلوط رقیق سبب افزایش دمای موتور می‌شود که واکنش نیتروژن و اکسیژن را در پی دارد و به موجب آن، مشتقات NOx تولید و منتشر می‌شود. درکل دقت داشته باشید که هر دو مخلوط رقیق یا غلیظ، باعث می‌شود موتور به‌سختی روشن شود و برای خودرو آسیب‌زا است. اگر روشن‌کردن خودروی شما به فشردن پدال گاز وابسته است، شک نکنید که سنسور مپ آسیب دیده است.