مصرف زیاد سوخت، خرابی باتری، ریپ زدن خودرو و خرابی استارت خودرو، برخی از ایرادات رایج خودرو

مصرف زیاد سوخت، خرابی باتری، ریپ زدن خودرو و خرابی استارت خودرو، برخی از ایرادات رایج خودرو، با ما همراه باشید تا شما را با تعدادی از رایج ترین ایراداتی که ممکن است درخودرو با آنها مواجه شوید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

مصرف زیاد سوخت

وقتی موتور درست کار کند، سوخت را به‌ اندازه معقول می‌سوزاند و به مصرف سوخت بهینه کمک می‌کند. با‌این‌حال، چندین قسمت سیستم سوخت‌رسانی مانند فیلترهای سوخت، فیلترهای هوا، سنسورهای مپ و سنسورهای اکسیژن در نهایت کثیف یا فرسوده می‌شوند. هم‌چنین موارد دیگری مانند عدم تعادل لاستیک یا باد کم، مشکلات سیستم ‌تعلیق یا عدم تعویض به‌موقع روغن‌ها نیز در مصرف زیاد سوخت تأثیرگذار هستند.

اگر این اتفاقات قبل از تعویض یا برطرف کردن مشکل رخ دهد، باعث می‌شود موتور بیش از حد معمول سوخت مصرف کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بیش‌ازپیش به مقدار مصرف سوخت اتومبیل دقت کنید.

 

خرابی باتری

خراب‌شدن باتری یکی از شایع ترین ایرادات خودروها است. بیشتر باتری‌ها حدود دو تا سه سال یا 80000 کیلومتر عمر می‌کنند (این مورد درباره باتری‌های ایرانی و خارجی متفاوت است)، اما خرابی باتری معمولاً در اثر کاهش آمپر یا جریان الکتریکی تشخیص داده می‌شود.

با ازدست‌رفتن توانایی باتری در حفظ شارژ، به طور طبیعی باتری به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. دینام خراب، سنسور دمای باتری یا سایر اجزای سیستم شارژ نیز می‌توانند خرابی باتری را تسریع کنند. پیشنهاد می‌کنیم هر 80000 کیلومتر یا هر سه سال باتری اتومبیل خود را تعویض کنید، حتی اگر علائم آسیب قطعی دیده نشوند.

ریپ‌زدن خودرو

هنگامی که هوا و سوخت به‌درستی در محفظه احتراق مخلوط شوند، موتور بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. برای آن‌که این فرآیند به شکلی کارآمد عمل کند، تعدادی از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند.

ریپ‌زدن یا پِت‌پِت‌کردن خودرو که از شایع ترین ایرادات خودروها است و اغلب افراد آن را تجربه کرده‌اند، به ‌دلیل عملکرد نادرست اجزای سیستم سوخت و احتراق پدید می‌آید. مهم‌ترین دلایل ریپ‌زدن خودرو به شرح زیر هستند:

  • گرفتگی مسیر خروج دود
  • خراب‌بودن مدار جرقه
  • خراب‌بودن شمع‌ها، وائرها و کوئل
  • مناسب‌نبودن نسبت مخلوط بنزین و هوا
  • تنظیم‌نبودن موتور
  • وجود مشکل در سیلندرها

خرابی موتور استارت

استارت وظیفه روشن‌کردن خودرو را بر عهده دارد. درحقیقت، استارت یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی دوار تبدیل می‌کند. وقتی این قطعه خراب شود، معمولا به این دلیل است که سولنوید استارت آسیب دیده است یا یک خطای الکتریکی در رله استارتر رخ داده است.

اگرچه می‌توان قبل از خراب‌شدن، موتور استارت را تعویض کرد، اما پیش‌بینی زمان وقوع این امر دشوار است. یکی از علائم مهم در خرابی موتور استارت، شنیدن صدای تق بعد از استارت‌زدن و رفتن برق پشت آمپر است. با سرویس سالانه خودرو، می‌توان مشکل را قبل از رخ‌دادن شناسایی کرد.