چاپ
دسته: blog
بازدید: 623
جنس پیستون

جنس پیستون ، این قطعه از آلومنیوم یا چدن ساخته می شود. با توجه به مقاومت بالای چدن در برابر حرارت، چدنی ها، در خودروهای خاص به کار می روند.

این ها بزرگ و سنگین هستند و عموما در موتورهای دیزلی کاربرد دارند. مدل های آلومنیومی در خودروهای سواری، کاربرد بیشتری دارند، چرا که آلومینیومی ها، سبک هستند و توان انتقال حرارت بیشتری دارند. کاربرد مدل آلومینیومی این قطعه، آنقدر گسترده شده است که در موتورهای دیزلی هم استفاده می شوند؛ البته در موتورهایی که احتمال آب شدن آلومینیوم وجود دارد، مدل هایی ازجنس چدن هستند، همچنان کاربرد خود را حفظ کردند. مدل های آلومینیومی به دو روش ریخته گری و آهنگری ساخته می شوند. در روش ریخته گری، مدل این قطعه سوراخ سوراخ است و در پیچ های بالایی، توان لازم را ندارد. در مقابل، پیستون آهنگری با توجه به بدنه فشرده تر، دارای توان بیشتری نسبت به نوع ریخته گری شده است.

 

تعداد پیستون موتور خودرو


جهت افزایش قدرت تولیدی موتور، تعداد سیلندرها نیز افزایش و بر اساس آرایش و تعداد سیلندرها، تعداد پیستون ها تعیین می گردد. موتورها براساس نحوه چیدمان به دو دسته خطی و V شکل تقسیم می شوند. موتورهای خطی شکل از تک سیلندر تا 5 سیلندر و موتورهای V شکل نیز شامل موتورهای 5،6،8 سیلندر هستند. واضح است که به تعداد سیلندرها، پیستون باید در اخل سیلندر نصب گردد به عنوان مثال موتور 8 سیلندر دارای 8 پیستون نیز است.

 

فرسایش شعاعی پیستون


فرسایش شعاعی می تواند ناشی از موارد ذیل باشد:
• اختلال در احتراق
• فشار ناکافی فشرده سازی
• ابعاد اشتباه پیستون
• وجود مواد خورنده
با توجه به نقش حیاتی پیستون در عملکرد موتور موتور، در نگهداری این تجهیز به شدن دقت نموده و همواره به کارشناسان و مکانیک های مجرب مراجعه نماید.

 

نتیجه گیری:


به طور کلی، پیستون از آلومنیوم یا چدن ساخته می شود. با توجه به مقاومت بالای چدن در برابر حرارت، چدنی ها، در خودروهای خاص به کار می روند. این ها بزرگ و سنگین هستند و عموما در موتورهای دیزلی کاربرد دارند.