هر چند که نام هر دو شیشه است اما شیشه های به کار رفته در جلوی خودرو با شیشه هایی که در منزل شما استفاده شده است به طور کامل فرق می کند. نکته ای که در این بین وجود دارد این است که اگر شیشه خانه ها و پنجره ها بشکند، این شیشه ها به تکه های زیادی تبدیل شده و هر کدام برای شما بسیار خطرناک خواهد بود، اما اگر شیشه خودرو بشکند، برای کسی خطر ندارد .
شيشه خودرو
شیشه خودرو یکی از مهم ترین بخش های آن است و سرنشینان خودرو را در برابر خاک ، سرما ، اشعه ماورا بنفش، سر و صدا و همچنین گرما مخافظت می کند. شیشه های خودرو همچنین به رانندگان برای راهنمایی و دیدن مسیر روبرو کمک می کنند.
ایمنی در شیشه خودرو و انواع آن
در زمان های گذشته و هنگام تولید انواع خودرو از شیشه های بسیار معمولی استفاده می کردند که در هنگام بروز تصادفات و در هنگام خرد شدن می توانست بسیار برای سرنشنیان خطرناک باشد و دلیل آن نیز این می باشد که این شیشه ها به تیکه های بسیار زیادی تبدیل می شدند.
در سال 1999 بود که هنری فورد در تولید خودروهای خودش موضوع ایمنی در این قطعات بسیار مهم را مورد توجه خود قرار داد و تحولی بزرگ در این صنعت بوجود آورد جنس شیشه هایی که توسط فورد برای خودروها عرضه شد از جنس لمینت بود و از آنجا به بعد بقیه خودروسازان نیز شیشه های خود را از جنس لمینت ساخته اند. در ادامه قرار است به انواع شیشه خودرو بپردازیم.
شیشه لمینت
شیشه ای که در قسمت جلوی اتومبیل شما استفاده می شود بسیار متفاوت از شیشه های لمینت است و همانطور که گفتیم ریشه آن به دهه 1990 برمی گردد، نحوه تولید این شیشه نیز به این شکل است که دو ورقه شیشه را با استفاده از پی وی بی به هم می چسبانند و این زمانی است که شیشه مناسب برای خودرو تولید می شود. لایه ایمنی ای که از پی وی بی استفاده می شود به بدین صورت می باشد که این مواد شیشه ها را به صورت یکپارچه در می آورند و هنگام شکستن فرو نمی ریزند تا آسیبی به سر نشینان خودرو وارد نشود. از دیگر مزیت های این لایه نیز جذب درصد بالایی از اشعه فرابنفش می باشد. لازم به ذکر است که جنس به کار رفته در اکثر خودروها مانند شیشه هیوندا به همین شکل و به صورت کامل پیشرفته تر ساخته می شود.
شیشه حرارت دیده
این نوع شیشه ها برای قسمت های عقب و شیشه های جانبی خودرو استفاده می شود هر چند که مانعی بزرگی برای استفاده از شیشه های لمینت برای این قسمت های خودرو وجود ندارد اما به دلایلی خودروسازان از این شیشه های حرارت دیده استفاده می کنند. نام دیگر شیشه های مورد استفاده در این قسمت های جانبی و عقب خودرو از نوع سکوریت نیز می باشد. شکستن این شیشه ها مانند شیشه های لمینت نیست اگر فردی برروی آن پرتاب شود مانند یک بالشتک عمل کند ولی به صورتی است که اگر شیشه های خودرو شکسته شوند به تکه های بزرگ تبدیل نشده و خطری را برای سرنیشنان خودرو ها ایجاد نمی کند این شیشه ها هنگام خرد شدن به تیکه های بسیار ریزی تبدیل می شوند که آسیبی به فرد وارد نمی کنند.
شیشه دودی
در واقع این نوع از انواع شیشه اتومبیل جزوی از شیشه ها نیست و در واقع برچسبی است که بسیاری از رانندگان برای لوکس بودن و زیبایی برروی خودرو خود می چسباندن و شیشه خودروهای خود را دودی می کنند.دودی کردن شیشه خودرو امری است که می تواند توسط رانندگان و خود فرد نیز انجام شود.
شیشه المنت دار به احتمال زیاد و تقریبا در همه خودروها خطوط رنگی و قرمز برروی شیشه های عقب خودروها را دیده اید و در زمان بخار کردن خودرو و روشن کردن دکمه ضد بخار شیشه خودرو این شیشه ها موجب می شوند که بخار موجود برروی شیشه های عقب خودر پاک شوند تا رانند هدید بهتری را در عقب خودرو خود داشته باشد.
نانو کربن در نسل جدید شیشه ها
محققان خودروسازی و توسعه محصول در کمپانی های بزرگ به تحقیقات جدیدی در زمینه ساخت این قطعات رسیدند مثلا غول بزرگ خودرو سازی آلمانی برای ساخت شیشه بی ام و استفاده از فیبر نانو کربن را در شیشه های خودرو استفاده می کنند که این امر موجب مقاومت بسیار بیشتر این شیشه ها می باشد.